Çin’in Wuhan bölgesinde ortaya çıkan corona virüs salgınının dünyaya hızla yayılması sebebiyle Dünya Sağlık Örgütü tarafından 1 mart 2020 tarihinde küresel salgın ilan edildi. Dünyayı etkileyen ve maalesef binlerce insanın ölümüne yol açan corona virüs şimdilerde ise kripto para dünyasında görülmeye başlandı. Geçtiğimiz günlerde 35 milyondan fazla kullanıcıya sahip olan Reddit isimli sitede bir şirket “CoronaCoin (NCOV) adında corona virüsüne endeksli bir kripto para birimi geliştirdiklerini” duyurdu. [1] CoronaCoin’in, virüsün yayılma hızıyla orantılı şekilde değerlenecek bir algoritmaya sahip olması, Reddit’deki bu haberden sonra bazı kullanıcılar tarafından eleştiri odağı haline geldi. CoronaCoin’in geliştiricileri ise Reddit’deki yazılarında amaçlarının ticaret değil farkındalık yaratmak olduğunu ve sağlanan gelirinin belirli bir kısmının KızılHaç’a bağışlanacağını açıkladılar[2]. Ancak, CoronaCoin’ in toplam arzının dünyadaki nüfus oranına dayanması[3] ve her bir canlı kişi için CoronaCoin olması corona virüs nedeniyle dünyadaki vaka ve ölüm sayısı dikkate alındığında CoronaCoin’in yatırımcısını zenginleştirdiğini, dolayısıyla CoronaCoin geliştiricilerinin bu durumu fırsata çevirdikleri söylenebilir.
CoronoCoin, son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz “Bitcoin” gibi bir kripto para çeşididir. Kripto para aslında bir dijital para türüdür. En bilinen kripto para bitcoin iken sayısız tür ve cinste çeşitleri vardır. İşte, CoronaCoin’de bu şekilde geliştirilen bir kripto para çeşididir. Bitcoin ise “herhangi bir merkezi banka tarafından basılmayan, aksine bilgisayarlar tarafından üretilen ve sadece internet ortamında geçerli olan” sanal para birimidir[4]. Bitcoin “dünyanın en gizli para transfer sistemi” olup kullanıcıların isim ve kimlik bilgileri yer almamaktadır[5]. Bu yönüyle Bitcoin ve benzeri dijital paralar kara para aklama gibi illegal yöntemlerde tercih edilen para biçimi olmuştur. Türk hukuk mevzuatında kripto paralar kanunla açıkça yasaklanmadığından suçta ve cezada kanunilik ilkeleri gereğince kripto para biriminin kullanımın serbest olduğu ancak “Bitcoin, CoronaCoin” gibi diğer kripto paraları kullanan kişi veya kişilerin “hukuka aykırı eylem ve filleri” 5237 sayılı TCK’nın 282. maddesinde düzenlenen “Suçtan Kaynaklanan Malvarlığı Değerlerini Aklama” , TCK’nın m. 141- 146. maddelerinde düzenlenen “Hırsızlık”, TCK’nın m. 157- 159 düzenlenen “Dolandırıcılık” ve bilişim alanındaki birçok suça konu olabileceğini unutmamak gerekir. "Bilişim sistemlerinde ise kripto para birimini temsil eden ve verilere karşı malvarlığına karşı işlenen hırsızlık, yağma, dolandırıcılık ve güveni kötüye kullanma suçlarının işlenmesi mümkündür" [6]. "Yargıtay’ın da aynı doğrultuda içtihatta bulunduğu bir husus olarak bu suç fillerinde suç konusu, bilişim verisi değil bu verilerin temsil ettiği hesaptaki paralardır" [7].
Yukarıda ifade edildiği üzere, Türk hukuk mevzuatında kripto paraların düzenlenmemiş olması suçta ve cezada kanunilik ilkeleri gereğince tek başına ceza hukuku kapsamında suç teşkil etmeyecek ancak yukarıda bahsedilen suçlara araç olarak kullanıldığında bir cezai müeyyide ile karşılaşılabilecektir.
----------------------------
[1] Eray KALELLOĞLU, “Corona Virüsü Yayıldıkça Değerlenen Kripto Para Birimi: CoronaCoin”, (2020), E.T 05.04.2020, https://www.webtekno.com/corona-virusu-kripto-para-coronacoin-h8,
[2] Mehmet Nuri ASLAN, “Coronavirüs destekli kripto para CoronaCoin NCOV” ,(2020, 16 Şubat), E.T 16.03.2020, https://kriptoparalar.net/altcoin/coronavirus-destekli-kripto-para-coronacoin-ncov-h205.html
[3] Ceren KÜÇÜMEN, “Corona Virüsü Kripto Para Dünyasına Da Sıçradı”, (2020, 23 Şubat), E.T 16.03.2020, https://muhabbit.com/corona-virusu-kripto-para-dunyasina-da-sicradi/
[4] BÜYÜKGÖZE, EL, s. 13; NEBİL, Füsun Sarp, Bitcoin Ve Kripto Paralar, Pusula Yayıncılık, 1. Baskı, 2018, s. 21.
[5] KONUKSEVEN, Saadettin, ÖZEN, Tuna, 50 Yıllık Hayal Bitcoin, MediaCat Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul 2018, s. 60.
[6] DURDU, Erdal, Kripto Para Birimi Olarak Bitcoin Ve Ceza Hukuku, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2018, s. 211.
[7] DURDU, s. 211.